Tuesday, February 10, 2009

NIAT DALAM SOLAT


Solat, baik fardhu mahupun sunat, niatnya adalah dalam takbiratul ihram. Ini bagi mengesahkan yang solat itu benar-benar menjadi ibadah. Niat adalah termasuk dalam rukun, dan kesempurnaan niat adalah bila adanya perkara seperti berikut:
  1. Menentukan ibadah yang dilakukan dengan menyatakan: solat
  2. Menentukan fardhu atau sunat dengan menyatakan: fardhu (jika solat fardhu)
  3. Menentukan waktu solat dengan menyatakan: subuh (atau waktu solat yang sepatutnya)

Perlu diingatkan takbiratul ihram itu ialah menyebut Allahu Akbar. Dan dalam masa kita menyebutnya itu, nyatakan dalam hati 3 perkara tersebut. Bila berlaku sebegitu, barulah kita dikira berniat dan barulah sempurna niat itu.

Ada tambahan yang ke-4 iaitu dalam menyatakan menjadi makmum jika kita solat berjemaah. Bagi imam tidak menyatakannya pun tidak mengapa tetapi hilanglah kesempurnaan atau kelebihan berjemaah baginya. Syarat makmum untuk mengikut imam mesti menyatakan niatnya dalam takbiratul ihram. Tetapi tidak untuk imam kerana ada pilihan. Seeloknya dinyatakan dalam takbiratul ihram. Tetapi jika tidak dinyatakan, boleh sahaja dinyatakan bila-bila masa selagi dia masih dalam solat. Itu sebabnya bila kita hendak berjemaah, boleh sahaja kita mengikut orang yang solat sendirian dengan terus takbiratul ihram dan niat solat mengikut imam.

Tidak mengapa jika kita tidak memberi isyarat kepadanya selepas takbiratul ihram itu. Ini kerana bagi imam itu, jika dia tahu yang dia diikuti oleh orang lain, boleh baginya berniat untuk menjadi imam biarpun waktu itu dia dalam rakaat kedua atau ketiga. Sedangkan tadi, dalam takbiratul ihramnya dia sekadar berniat solat sendirian. Kalau seseorang berniat sebelum takbiratul ihram, itu tidak dikira niat. Itu adalah azam atau cita-cita. Jika tidak berniat atau terlupa niat dalam takbiratul ihram, maka batallah solat itu kerana meninggalkan satu rukun solat.

Bila kita menyebut “usalli....lillahitaala” sewaktu kita berdiri dalam hendak mengerjakan solat, itu baru dikira lafaz. Lafaz itu sekadar membantu kita untuk berniat waktu takbiratul ihram. Kita bercakap tadi dari sudut rukun solat, dalam nak menjaga solat agar sempurna rukun solat kita. Namun, dalam kaedah tasauf, niat kita sebelum, semasa dan selepas solat itu hendaklah sentiasa diniatkan kerana Allah. Tidak boleh solat itu kerana nak tunjuk kepada orang, atau nak bermegah atau ada kepentingan lain selain Tuhan. Kalau niat itu menyimpang daripada kerana Tuhan, sia-sialah ibadah kita. Tuhan tak terima ibadah kita dan kita sudah termasuk dalam golongan yang syirik kepada Tuhan tanpa kita sedar. Ini disebut syirik khafi.


JAGALAH SOLAT ANDA!!! SEKALIPUN DALAM KESIBUKAN


sumber: http://fekah.blogspot.com/2006_12_01_archive.html

No comments:

Post a Comment