بسم الله الرحمن الرحيم
HUJJAH ASJW:Boleh mengkhususkan puasa di bulan di nisfu Sya'ban dan berqiamullail dengan mengerjakan sembahyang pada malamnya.
DALIL:
إذا كانت ليلة النصف من شعاب فقوموا ليلها وصوموا نهارها
Maksudya: "Apabila tiba malam nisfu sya'ban maka bangunlah pada malamnya (qiamullail) dan berpuasalah pada siangnya"
(H.R Ibnu Majah)
DAKWAAN & TANGGAPAN WAHHABI:
Soleh bin Fauzan dan selainnya dari puak wahhabi berkata: "Haram mengkhususkan sembahyang dan puasa pada nsfu sya'ban".
RUJUKAN:
Kitabnya: Attauhid, m/s: 101, Riyadh Saudi.
19. SAMBUTAN PERAYAAN MAULIDUR RASUL
HUJJAH ASJW:
Menzahirkan kegembiraan dan merayakan dengan menjamu makanan sempena kelahiran nabi kita Muhammad adalah diharuskan.
DALIL:
Orang-orang Islam di timur dan di barat semuana (melainkan golongan wahhabi) menyambut maulidurrasul yang disepakati oleh 'ulama-'ulama Islam.
DAKWAAN & TANGGAPAN WAHHABI:Wahhabi mengharamkan perayaan dan jamuan makan sempena maulidur rasul, mereka mengatakan perbuatan ini adalah sama dengan perbuatan yahudi.
RUJUKAN:Kitabnya: Attauhid, m/s: 116, Riyadh, Saudi.
20. PERAYAAN MAULIDUR RASUL
HUJJAH ASWJ:
Kaum muslimin di kalangan 'ulama dan orang awam sejak hampir 900 tahun yang lalu merayakannya, hal ini disebut dalam kitab, التنوير في مولد البشير النذير karangan: Ibnu Dihyah.
Cendekiawan Islam dari kalangan 'ulama-'ulama hadis, feqah, dan tafsir berkumpul merayakan maulidur rasul.
DAKWAAN & TANGGAPAN WAHHABI:
Ibnu Fauzan berkata : "orang jahil dari kalangan umat Islam dan 'ulama-'ulama mereka yang sesat merayakan perayaan maulidur rasul".
Ibnu Baz pula berkata: "perayaan maulidur rasul adalah menyamai orang yahudi".
RUJUKAN: Ibnu Baz pula berkata: "perayaan maulidur rasul adalah menyamai orang yahudi".
Kitabnya: Attauhid, m/s: 120, Riyadh, Saudi dan
Kitab : Tahzir Minal Bidaah, m/s: 5
P/s:
Insha'Allaah hujjah seterusnya (ke 21 - ke 23) T0 BE CONTINUED.....
No comments:
Post a Comment