Tarikat-tarikat sufi adalah benar kecuali yang menyeleweng daripada Al-Qur'an dan Sunnah.
DALIL:
من سن في الإسلام سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها
Maknaya: "Barangsiapa yang mengadakan dalam Islam perkara baik, baginya pahala dan pahala bagi mereka yang beramal dengannya"
(H.R Muslim)
DAKWAAN & TANGGAPAN WAHHABI:
Wahhabi berkata: "perangilah golongan sufi sebelum kamu memerangi yahudi, sesunggunhnya sufi itu adalah roh yahudi".
RUJUKAN:
Kitab mereka: Majmu'ul Mufid Min' Aqidatit Tauhid, m/s: 102, Makatabah Darul Fikr, Riyadh.
13. MAKNA ISTIWA'إستواء
HUJJAH ASJW:
ALlah Ta'ala tidak disifatkan duduk di atas 'arasy
DALIL:
Setiap yang bersifat duduk di atas sesuatu itu sama ada ianya serupa dengannya atau lebih besar atau kecil daripadanya, semua itu adalah sifat-sifat jisim yang mempunyai kadar yang tertentu, sedangkan ALlah Ta'ala Maha Suci daripada perkara-perkara tersebut.
Wahhabi terkeluar dari Islam kerana beriktikad bahawa ALlah Ta'ala duduk di atas 'arasy.
RUJUKAN:
Kitab mereka: Nazarot Wa Ta'aqubat Ala Ma Fi Kitab Assalafiah, karangan: Soleh Fauzan, m/s: 40 Darul Watan Riyadh.
14. MAKNA ISTIWA' PADA AYAT الرحمن على العرش استوى
HUJJAH ASWJ:
Mereka yang mentafsirkan istiwa' dengan makna istaula' (berkuasa) tidak kafir bahkan dia muslim.
Al-Hafiz Subki berkata: "tafsiran istiwa' dengan makna berkuasa bukanlah suatu perkara yang dicegah"
DAKWAAN & TANGGAPAN WAHHABI:
Wahhabi berkata "siapa yang mentafsirkan istiwa' dengan makna istaula' (berkuasa) dikira kafir"
RUJUKAN:
Kitab mereka Halaqat Mamnu'ah , karangan: Husam Al-'Aqod, Darul Shabah Tonto.
No comments:
Post a Comment