Saturday, February 7, 2009

ANA AL'ABDU (SAYA HANYA SEORANG HAMBA)





p/s: Ya Allah, Engkaulah Yang Menciptakan apa-apa yang ada di langit dan di bumi dan apa sahaja yang ada di antara keduanya. Dari Engkau aku datang, kepada Engkau aku PASTI dikembalikan. Ya Allah, aku mengadukan kepada-Mu lemahnya kekuatan diriku, sangat terbatasnya kecerdasanku dan kehinaan diriku atas manusia, dengan rahmat Engkau Ya Allah Tuhan Pemelihara sekalian 'alam.



Engkaulah Tuhan Pemelihara sekalian orang-orang dhoif, Engkaulah Tuhanku, kepada siapakah Engkau menyerahkan aku, kepada orang asing yang mengusir aku atau kepada musuh yang menguasai urusanku. Tetapi meskipun demikian aku redho asal saja Engkau tidak memurkai aku. Kemaafan-Mu lebih besar, dari dosaku.

Ya Allah, ampunilah segala dosa-dosaku, sama ada kecil apatah lagi yang besar. Sama ada yang ku sedari mahupun yang tidak ku sedari. Semoga aku tidak tertimpa kemurkaan-Mu dan 'azab-Mu. Bagi-Mu sumber keredhoan, sehingga Engkau redhoi aku...Tidak ada daya dan kekuatan hanya dengan Engkau.

Ya Allah, aku berlindung pada-Mu dari berduka-cita dan berkeluh-kesah. Lindungilah aku dari bersifat bakhil. Lindungilah aku ya Allah daripada bebanan hutang dan penindasan orang. Ya Allah, hanya kepada-Mu aku berharap. Jadikanlah'amalanku, hari ini lebih baik daripada hari semalam, dan jika Engkau panjangkan umurku ya Allah, jadikanlah hari esok lebih baik daripada hari ini.

Ya Allah, sucikanlah hatiku. Mantapkanlah pegangan 'aqeedah ku. Hidupkanlah aku dengan iman, matikanlah aku dengan, dan himpunkanlah aku beserta iman dan masukkanlah aku ke syurgaMu beserta iman. Ya Allah, hidupkanlah aku, sebagaimana hidupnya para 'ulama' dan mujahideen, dan matikanlah aku, sebagaimana matinya para syuhada' dan para soleheen. Ya Allah, berkatilah umurku, kurniakanlah aku kebahagiaan dan kesudahan hidup yang baik di dunia dan di akhirat.
Aameen ya Robbal 'alamin.


Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku"
Surah Adz-Dzaariyaat, ayat 56



I am the slave who acquired sins
And was prevented from repenting by his false desires
I am the servant who became sad
Over his slips, worried and hopeless

I am the servant on whom pages were written
That he didn't fear the One who watches everything
I am the abusive slave
I disobeyed in secrecy
So why do I not reveal my lament now

I am the extravagant servant
My life was wasted
I didn't care for youth nor old age
I am the servant who drowned in the raging sea
Screaming to find and answerer

I am the servant who is afflicted by sins
I have come back beseeching the healer
I am the wondering, homeless servant
I wronged myself
And I have come back to Your door repenting

I am the slave who acquired sins
And was prevented from repenting by his false desires
I am the servant who became sad
Over his slips, worried and despondent

No comments:

Post a Comment