Monday, March 30, 2009

MUHASABAH ATAS PENDERITAAN UJIAN

بسم الله الرحمن الرحيم
Segala puji-pujian kembali kepada Allah. Dia Menciptakan dan Mewujudkan sesuatu itu daripada tidak ada kepada wujudnya sesuatu itu. Dia Maha Perkasa yang Mentadbir 'Alam. Dia Maha Mengetahui apa yang tersembunyi mahupun yang terang-terangan. Bahkan yang ghaib sekali pun. Dia Maha Mengetahuinya. Sesungguhnya apa-apa yang ada di langit dan di bumi dan segala isinya dan di antara kedua-duanya, SEMUA itu DI BAWAH PENGETAHUAN ALLAH. Tidak sama sifat Allah sebagaimana sifat-sifat makhluq-Nya yang memiliki segala kekurangan. Sedang Dia bersifat dengan segala sifat kesempurnaan. Selawat dan salam ke atas Nabi Junjungan yang kita cinta, kita rindui (sungguhpun tak pernah bersua), ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan sekalian para 'ulama yang haq, para WaliyuLlah, para mujahid-mujahidah (pejuang kebenaran) dan pengikut Baginda yang haq hingga hari pembalasan. Aameen.



Muslimin muslimat yang dirahmati Allah...
Dalam menyusuri kehidupan kita yang bergelar manusia, sudah PASTI kita akan terdedah dengan pelbagai ujian dari pelbagai sudut. Dari hadapan, dari belakang, dari kanan, dari kiri, dari atas, dari bawah. Di segala 6 arah kita didatangi ujian. Untuk membuktikan bahawa kita adalah makhluq-Nya yang lemah. Tidak mampu menghadapi ujian jika tidak dengan limpahan rahmat kasih sayang Allah


Sahabat-sabahat yang ana kasihi pada jalan...
Usah bertelagah sesama sendiri... Marilah kita membina keimanan, ketaqwaan... Marilah kita berusaha menambah-baik keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah... Susurilah kehidupan ini sebagai musafir yang berkelana yang berusaha menyediakan bekalan untuk "hari kemudian".
.. Apa yang kita dapat hasil perbalahan sesama kita???

Dah 2 hari ana diserang penyakit athma dan batuk. Doktor mengesahkan keadaan ini menyebabkan berlakunya pembengkakan dalaman. Nak bercakap pun dah tersekat-sekat suara dan dah naik serak. Ceramah, mesyuarat dan usrah pun ana tak dapat hadir. Rugi rasanya. Hari ni dan esok ana kena ambik MC. Doktor sarankan beristirahat je kat umah... Time sakit nilah baru teringat masa sihat. Masa sihat banyak benda yang boleh dibuat. Masa sakit, semuanya terhad. Namun begitu, insha'Allah selagi ada qudrat, 'aqal masih boleh berfikir, tangan masih mampu menaip ... moga Allah Subhanahu wa Ta'ala memberi kekuatan kepada ana untuk istiqomah memberi sumbangan kepda Islam sungguhpun ianya hanyalah penulisan biasa daripada ana yang dhoif ini, yang sangat sedikit impaknya demi kelangsungan perjuangan Islam. Benarlah sabda Baginda SollaLlaahu 'alahi wa sallam:

"Ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara; masa muda mu sebelum masa tua mu, masa sihatmu sebelum masa sakit, masa lapangmu sebelum masa sibuk, masa berada (kayamu) sebelum jatuh miskin, dan masa hidupmu sebelum mati"

Dalam kesakitan dan keterpayahan, sedang ana melayari internet, lalu ana terjumpa satu artikel yang sungguh "mengesankan" hati. Maha Suci Allah. Atas kehendak-Nya semua ini berlaku. Artikel ini buat perkongsian kita semua. Bacalah dan hayatilah!

Sungguh sakit ini adalah satu ujian yang mana didalamnya tersirat pelbagai hikmah. Beberapa senarai ubat bagi penyakit dan ujian ini terdapat di dalam sebuah buku berjudul Rasail an-Nur - Risalah Kepada Pesakit yang ditulis oleh Badiuzzaman Said Nursi.

Ubat pertama

Wahai yang sedang sakit dan lemah!
Janganlah engkau gelisah. Bersabarlah! Sesungguhnya deritamu itu bukanlah suatu penyakit, tetapi ia adalah sejenis ubat, kerana sakit itu dapat memberikan keuntungan yang sangat besar terhadap pesakit dan orang lain untuk kembali ingat akan maut.

Sesungguhnya umur manusia adalah modal dalam mengisi hidup yang berkurangan sedikit demi sedikit. Jika tidak dilaburkan, ia pasti akan kehabisan juga satu hari nanti, terutamanya jika ia dihabiskan dengan kerehatan dan kealpaan, tiba-tiba seseorang itu telah tiba di penghujung jalan (kematian).

Jadi sakit akan memberikan keuntungan yang besar kepada modal yang dimiliki oleh seseorang dan tidak akan membenarkan umurnya dihabiskan dengan segera. Sakit akan melambatkan perjalanan langkah kehidupan, menahannya, memanjangkan umur dan akhirnya berhenti setelah membuahkan hasil. Kemudian selepas sakit hilang, seseorang akan itu dapat meneruskan perjalanan kehidupannya. Oleh itu, masa menjadi panjang disebabkan penyakit sehingga dikatakan: “
Aduhai alangkah panjangnya masa musibah (penderitaan) dan alangkah pendeknya masa kelapangan (kesenangan)


Ubat Kedua

Wahai yang sedang sakit yang kehilangan kesabaran! Berusahalah untuk tetap sabar sabar! Dan berhiasi ia dengan sifat syukur, kerana deritamu itu dapat menjadikan detik-detik umurmu dalam bentuk ibadah yang berjam-jam, hal itu terjadi kerana sesungguhnya ibadah itu terbahagi menjadi dua :

Pertama: Ibadah ijabiah (dengan anggota tubuh) yang tampak dalam pelaksanaan shalat, doa dan lainnya.

Kedua: Ibadah salbiah (dengan hati) yang mana orang yang terkena musibah selalu merasa khusyu’ dan kembali menyerahkan diri kepada Sang Pencipta Yang Maha Penyayang, serta memohon perlindungan dan bersujud kepadaNya, didasari dengan perasaan yang mengingatkan ketidakberdayaan dan kelemahannya dihadapan penyakit-penyakit dan musibah-musibah tersebut, sehingga ia mendapatkan ibadah ma`nawiah yang suci, jauh dari segala bentuk riya`.

Memang benar jika terdapat berbagai riwayat yang menyatakan bahwa umur yang disertai derita sakit dianggap ibadah bagi orang mu`min [1], dengan syarat, tidak mengeluh dan putus asa, bahkan telah tsabit (tetap) dalam riwayat-riwayat dan kasyaf-kasyaf tentang derita satu minit yang dijalani oleh orang yang bersyukur dan sabar dianggap satu jam ibadah yang sempurna untuk mereka, dan sebagian Ahlullah al-Kaamilin dianggap satu hari ibadah penuh, maka janganlah kamu meragukan

Wahai saudaraku – penyakit yang menjadikan derita satu minitmu ke seribu minit sekaligus memberikanmu umur yang panjang!. Maka bersyukurlan atasnya.


[1] – Rasululah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, maksudnya:
Jika allah menguji seorang hamba yang muslim dengan musibah di badannya, Allah azza wa Jalla berfirman: Tuliskan amal sholeh untuknya. Jika sembuh, Allah membersihkan dan mensucikannya, sementara jika meninggal dunia, Allah mengampuni dan memberikan rahmat padanya
– Hadits hasan diriwayatkan oleh Ahmad (Shahih al-Jami ash-Shaghir)

Ubat ke tiga

Wahai yang sedang sakit tidak mampu bersabar! Sesungguhnya manusia tidak datang ke dunia untuk bersenang-senang. Bukti atas hal itu adalah kepergian orang yang datang, berubannya (menjadi tua) para pemuda, setiap orang pasti akan merasakan kehilangan dan perpisahan dengan orang yang tersayang. Engkau menyaksikan manusia sebagai ciptaan yang paling sempurna, paling mulia, dan paling lengkap, bahkan manusia sebagai tuan atau penghulu semua ciptaan, tiba-tiba jatuh sakit dan hidup menderita kerana memikirkan kesenangan masa lalu dan musibah yang akan datang, akhirnya menjalani hidup dengan susah dan penuh derita sembari menjatuhkan diri ke dalam tingkatan yang lebih hina dari binatang.

Jadi manusia tidak datang ke dunia ini hanya untuk menjalani hidup yang indah dan nyaman, yang dihiasi dengan ketenangan dan kejernihan, melainkan ia datang untuk mendapatkan kebahagiaan hidup abadi selamanya dengan perdagangan yang menggembirakan dengan modal umur.


Maka jika dalam keadaan sihat, manusia itu lupa akan Tuhan dan dunia nampak manis dan indah di kelopak matanya, ketika itu ia ditimpa dengan penyakit lupa akhirat, ia tidak mau mengingat mati dan kubur, lalu hidupnya diharungi dengan sia-sia, namun pada ketika yang sama ,derita sakit itu tiba-tiba membangunkanya dengan mata yang terbelalak, seraya penyakit itu berkata: Kamu tidak abadi dan tidak dibiarkan begitu saja, bahkan kamu mempunyai tugas, tinggalkan sifat sombongmu, ingat Tuhan yang menciptakanmu dan ingat bahwa kamu akan masuk KUBUR, maka siapkanlah dirimu …”

Olehnya itu, derita sakit mengambil peranan sebagai mursyid yang rajin memberikan nasihat dan peringatan. Oleh itu tidak perlu mengeluh apabila ditimpa sakit, bahkan bernaunglah dibawah naungan syukur. Dan jika rasa sakit semakin menjadi-jadi maka milikilah rasa sabar yang cantik itu…..
(T-T)

P/S: Sumber http://al-fanshuri.blogspot.com/ Fikir-fikir, renung-renungan utk diri ana yang sering alpa dan buat sekalian pembaca. Mohon teguran andai dilihat bercanggah dengan syariat Allah

2 comments:

  1. semoga Allah merahmati seluruh umat Islam y telah pergi sblm kita....InsyaAllah!!!

    al-fatihah

    ReplyDelete
  2. yang pergi tetap pergi... dan tak akan kembali lgi....

    yg tingggal perlu berusaha mncari dan menambah bekaln utk destinasi yg abadi

    ReplyDelete