Monday, April 6, 2009

TAZKIRAH BUAT HATI-HATI YG MENCARI REDHONYA...

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji-pujian kembali pada Allah Pemilik, Pencipta dan Pentadbir alam semesta. Dia Menguasai kerajaan langit dan bumi dan di antara keduanya. Tidak Dia menciptakan sesuatu itu dengan sia-sia. Dia yang menjadikan penyakit dan Dia jualah yang akan menyembuhkan sesuatu penyakit atas keizinan-Nya. Semuanya dicipta atas kehendak-Nya dan Dia-lah Yang Maha Mengetahui atas sesuatu penciptaan itu. Maha Suci Allah daripada bersifat dengan sifat yang tidak layak bagi-Nya. Selawat dan salam buat Nabi Muhammad SollaLlaahu 'alaihi wa sallam, nabi junjungan, nabi yang dirindui, keluarga Baginda, sahabat-sahabat Baginda dan sekalian pejuang, penyampai dan pengikut jalan yang benar hingga hari yang dijanjikan. Aameen.

.
Diriwayatkan bahawa RasululuLlaah SollaLlaahu 'alaihi wa sallam telah bersabda:
أضنوا شياطينكم بقول لا إله إلا الله محمد رسول الله فإن الشيطان يضنى بها كما يضنى أحدكم بعيره بكثرة ركوبه وشيل أحماله عليه
Maksudnya:
"Sakitilah syaithan-syaithanmu dengan ucapan:
لا إله إلا الله محمد رسول الله
"kerana syaithan akan menjadi takut kerananya, sebagaimana salah seorang kamu menyakiti untanya dengan sering mengendarainya dan memberikan beban yang berat kepadanya"

Telah berkata Al-Sayyid Syaikh Muhyiddin 'Abdul Qadir Al-Jailani, di Madrasah al-Ma'murah, hari Ahad bersamaan 7 Rejab 545 H.
"Wahai kaumku...! Sakitilah syaithan mu dengan keikhlasan dalam membaca ( لا إله إلا الله) bukan semata-mata melafazkannya sahaja. Tauhid itu akan membakar syaithan-syaithan manusia dan jin kerana tauhid itu adalah bagaikan api bagi syaithan dan cahaya (nur) bagi orang yang bertauhid...

Bagaimana kamu dapat mengucapkan lafaz ( لا إله إلا الله) sedangkan hatimu bersemayam bermacam-macam tuhan...? Segala sesuatu yang engkau jadikan sandaran dan engkau anggap sebagai sumber kekuatan selain daripada Allah, maka bermakna itu adalah sembahan mu. Tidak ada ertinya Tauhid yang engkau lafazkan dengan lidahmu, apabila ia disertai oleh kemusyrikan yang ada di dalam hatimu. Tiada faedahnya kebersihan tubuh badan zohir, apabila hatimu dipenuhi najis"

Muslimin muslimat yang ana hormati pada jalan Allah...

1. Berimanlah dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan kepada Allah dengan mengesakan-Nya. Ini mampu menyakiti syaithan. Ketahuilah bahawa orang musyrik akan disakiti oleh syaithannya. Keikhlasan adalah intisari daripada suatu ucapan dan perbuatan.

2. Janganlah menghadiri suatu tempat yang akan mengobarkan api nafsu dan perangai jahat yang ada pada dirimu... Kerana menghadiri tempat-tempat sedemikian akan merosakkan rumah agama dan rumah imanmu

Ketahuilah! Penghayatan kalimah tauhid dan keikhlasan dalam keimanan kepada Allah mampu memadamkan api nafsu dan syaithan yang sentiasa berkobar-kobar.



3. Pelajarilah 'ilmu daripada guru yang mursyid
- yang bertaqwa kepada Allah
- yang meninggalkan semua larangan-Nya
- yang menjadi pewaris Anbiya', yang arif
- yang meng'amalkan 'ilmunya serta ikhlas dalam semua tindakannya.
* Sesuatu 'ilmu lebih afdal diperolehi daripada mulut seseorang, bukan melalui buku.. Sebaiknya pelajari 'ilmu lebih-lebih 'ilmu agama secara bertalaqqi dengan guru yang dithiqohi.

ALlaah Subhanahu wa Ta'ala telah berfirman:
قُلْ هَلْ يَسْتَوى الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ
Maknanya: “Katakanlah (wahai Muhammad) tidaklah sama orang yang mengetahui dan orang yang tidak mengetahui”.
[Surah al-Zumar: 9]


3. Pelajarilah 'ilmu dengan ikhlas...

- Sehingga terpelihara diri kita dari kemunafikan
- Tuntutlah 'ilmu semata-mata kerana Allah bukan kerana makhluq atau dunia-Nya

* Salah satu tanda bahawa seseorang itu ikhlas dan benar-benar menuntut 'ilmu itu kerana Allah ialah:
- Bertambahnya rasa takut dan gentar kepada Allah.
- Perasaan takut dan rendah diri kepada Allah sentiasa bermukim di dalam diri

* Telah berkata Al-Sayyid Syaikh Muhyiddin 'Abdul Qadir Jailani:
"Disebutkan dalam kitab Taurat, bahawa barangsiapa yang semakin bertambah 'ilmunya, maka bertambah pulalah kesakitannya... Tahukah kamu apa yang dimaksudkan dengan kesakitan itu...? Kesakitan yang dimaksudkan di sini ialah ketakutan kepada Allah dan berhina diri kepada-Nya dan ber'ibadah kepada-Nya. Jika engkau tidak mempunyai 'ilmu, maka belajarlah! jika engkau tidak memiliki 'ilmu, tidak ber'amal, tidak ikhlas, tidak sopan dan tidak berbaik sangka kepada para guru, bagaimana engkau akan dapat menghasilkan sesuatu yang bererti...?"



4. Pejamkanlah matamu daripada segala yang diharamkan Allah...

- Cegahlah nafsumu yang mengajak melakukan perkara yang dilarang Allah
- Jangan turutkan keinginan nafsu yang membuak-buak tu...
- Berdoalah kepada Allah "Ya Allah... Tundukkan nafsu pada jalan-Mu. Pimpinlah hatiku dalam menuju redho-Mu"



5. Biasakanlah memakan makanan yang halal...
- Peliharalah bathinmu dengan bertaqwa kepada Allah
- Peliharalah zohirmu dengan mengikuti sunnah RasululuLlaah SollaLlaahu 'alaihi wa sallam.



6. Biasakanlah diri bersahabat kerana Allah dan bermusuhan kerana-Nya

- Persahabatan selain kerana-Nya akan mengundang permusuhan
- Sebagaimana Sabda Nabi Muhammad sollaLlaahu 'alaihi wa sallam yang bemaksud:
"Ikatan iman yang paling kuat ialah kasih sayang kerana ALlaah dan marah kerana ALlaah"
[Hadith diriwayatkan Ahmad daripada al-Bara' Ibn Azib]

Saiyidina 'Umar al-Khattab pernah mengingatkan dengan kata-katanya:
"Engkau mestilah mencari saudara-saudara yang jujur. Hiduplah dalam lingkungan mereka, kerana mereka merupakan perhiasan di waktu senang dan bekalan di waktu kesukaran"

7. Bersabarlah di atas segala ujian dari-Nya dan bersyukurlah...
- Tidak sanggup bersabar atas suatu penderitaan dan tidak bersyukur atas sesuatu nikmat, maka seseorang itu dikatakan belum lagi benar-benar beriman.

RasuluLlaah SollaLlaahu 'alaihi wa sallam telah bersabda:
الصبر من الإيمان كالرأس من الجسد
Maksudnya: "Sabar adalah sebahagian daripada iman, sebagaimana kepala adalah sebahagian daripada jasad."

8. Bertaqwa dan bertawakkallah kepada Allah...
- Sebahagian daripada hakikat Islam ialah tawakkal kepada Allah tanpa berbelah bagi
- Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
ومن يتق الله يجعل له، مخرجا ويرزقه من حيث لايحتسب
Maksudnya:
"Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, maka Dia akan mengadakan jalan keluar baginya dan memberi rezeqi dari arah yang tiada disangka-sangka..."
(Surah At-Thalaq: ayat 2-3)

- Sesungguhnya manusia itu sama sahaja di sisi Allah. Apa yang membezakan antara kita semua adalah taqwa kepada Allah. Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam surah Al-Hujurat ayat 13)
إن أكرمكم عندالله أتقكم
Maksudnya:
"Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi ALlah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu"

9. Hindarkan diri dari memuji diri sendiri
- Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
فلا تزكوآ أنفسكم هو أعلم بمن اتقى
Maksudnya:
"Maka janganlah kamu menganggap dirimu bersih, sebenarnya ALlah lebih tahu siapakah yang lebih bertaqwa kepada-Nya"
(Surah An-Najm: ayat 32)

-Ketahuilah bahawa memuji diri sendiri itu akan mengurangkan harga diri mu di sisi manusia dan menyebabkan turunnya kemurkaan Allah

10. Jauhilah melaknat dan memaki hamun
- Telah berkata Al-Imam Hujjatul Islam Al-Ghazali r.a
"Jangan sesekali engkau melaknat sesuatu daripada makhluq Allah, sama ada binatang atau manusia. Jangan engkau hukumkan secara pasti ke atas seseorang daripada ahli qiblat (seorang muslim) bahawa dia telah menjadi kafir atau munafik kerana Allah sahaja yang Mengetahui apa yang tersembunyi dalam hatinya. Maka jangan engkau campur tangan dalam urusan antara mereka dengan Allah"

Beliau menambah:
"Dan ketahuilah bahawa pada hari qiamat nanti engkau tidak akan ditanya kenapa engkau tidak melaknat pulan bin pulan dan kenapa engkau diam (daripada menyebut kejahatannya) bahkan... engkau tidak akan ditanya kenapa engkau tidak pernah melaknat iblis seumur hidupmu. Engkau tidak akan ditanya demikian pada kiamat nanti...

Tetapi... jika engkau telah melaknat seseorang maka engkau PASTI akan ditanya kenapa engkau melaknat akan dia. Maka janganlah engkau melaknat apa sahaja daripada makhluq Allah. Sesunggunya RasuluLlaah SollaLlaahu 'alaihi wa sallam TIDAK PERNAH mencela makanan yang rendah (tidak sedap), bahkan apabila beliau berkenan baginda akan memakannya dan apabila baginda tidak berkenan,baginda meninggalkannya (dengan tanpa mencela)"

Muslimin muslimat yang ana kasihi pada jalan Allah...
*** Dengan melakukan 'amalan-'amalan ini, Insha'Allah, kita akan dapati SUARA HATI YANG BENAR dengan kemakrifatan kepada Allah. Sehingga kita mampu melihat sesuatu yang tersirat di sebalik yang tersurat dan melihatnya dengan mata hati yang disinari dengan makrifatullah.Sehingga melahirkan jiwa yang benar-benar ikhlas dalam memperjuangkan agama Allah. Kerana bukan redho manusia yang diharapkan tapi cinta dan redho Allah yang diidam-idamkan. insha'Allah***


P/s:
Akhirul kalam... Mohon maaf dunia akhirat seandainya ada gaya bahasa mahupun tutur bicara yang tidak menyenangkan mana-mana pihak. Artikel ini adalah sebagai peringatan buat diri ana yang seringkali terleka dalam mencari cinta-Nya (T_T) dan buat hamba-hamba Allah yang mencari redho-Nya (",) Sebahagian artikel ini adalah pesanan daripada guru-guru ana dan juga bersumberkan kitab Fathur Rabbani daripada Syeikh 'Abdul Qadir Jailani dan kitab Bidayatul Hidayah daripada Imam Al-Ghazali r.a.

Bahagian ni (utk sahabat2 yg tertanya2 khabar ana :)

AlhamduliLlaah, syukur kepada Allah kerana sekali lagi diberi kekuatan untuk menulis artikel ini.. Semua itu atas kehendak dan keizinan Allah. Setelah 4 hari ana MC, dengan keizinan Allah... ana cuba untuk hadir ke sekolah pada hari Jumaat (3.April.09) ... sbenarnya masih tak larat... melihat wajah-wajah comel pelajar-pelajar yang dahagakan 'ilmu menyebabkan ana berusaha untuk bertahan sungguhpun ketika mengajar ana batuk dan hampir muntah dan pitam... Kesan alahan ubat yang diberi doktor ketika dimasukkan ke emergency... sehingga hari ini, alhamdulillah ana hampir sembuh cuma tangan sedikit menggeletar dan masih lagi bernafas bukan seperti orang yang normal :)

Indahnya ujian dari Allah... Penyakit itu ujian... Penderitaan itu juga ujian... Kegembiraan jua ujian...Apa yang kita alami zahir dan batin sama ada menyakitkan atau tidak... itu juga adalah ujian... untuk menguji sama ada kita tetap bersabar dan bersyukur kepada-Nya...


Pada tengahari sabtu yang lepas (4.April)...entah dari mana datangnya. kekuatan (ana sedar & yaqin dah tentu semua itu atas kehendak Allah Yang Berkehendak akan berlakunya sesuatu itu).. ana TERdorong untuk menggagahkan diri menghadiri satu program Islam yang dianjurkan oleh alumni kampus... sepanjang program tu, ana seperti orang yang tak sakit... kemudian pada sabtu malam tu, ana mendapat panggilan telefon oleh Ketua Muslimat untuk menghadiri muktamar pada keesokkan harinya untuk mempengerusikan majlis....

Pada asalnya ingin menolak kerana kesihatan yang tak mengizinkan...mana mungkin ana mampu mempengerusikan majlis dalam keadaan nafas yang tak teratur, batuk berpanjangan dan tekak yang sakit... tapi apa yang terkeluar dari mulut ana ... ana mengiyakan (menyetujui) permintaan beliau. Tak sanggup rasanya mengecewakannya dengan menolak permintaannya...

Akhirnya dengan kehendak Allah, alhamdulillaah ana dapat mempengerusikan Muktamar tersebut sungguhpun batuk sekali sekala dan tak sekerap sebelumnya. SUBHANALLAAH... hukum adat, bila makan ubat selalunya akan sembuh, tapi jika tidak diizinkan Allah... Penyakit kita tidak akan sembuh... Setelah ana menghadiri program-program tadi, SUBHANALLAH...bagi ana ianya menjadi asbab ana untuk hampir sembuh...

Moral: Hukum adat bagi pisau, tabiatnya adalah memotong... tetapi boleh jadi tidak dapat memotong sebagaimana yang terjadi pada pisau yang digunakan oleh Nabi Ibrahim 'alaihissalllam ke atas puteranya Nabi Ismail 'alaihissallam... Ubat yang kita telan... hukum adat tabiatnya mampu menyembuhkan tapi boleh jadi tidak menyembuhkan atas kehendak-Nya. Allah nak bagi tunjuk akan kebenaran bahawa Al-Qur'an dan Islam itu adalah penawar bagi orang-orang beriman (",)


Al-Qur'an adalah penawar bagi orang beriman... dan bagi ana program-program Islam juga sebagai penawar hati bagi mereka yang lemah iman seperti ana yang dhoif ini yang sentiasa terdedah melakukan dosa sama ada sedar atau tidak... Jika iman sihat ia mampu menjana kesihatan dan keseimbangan pada JERI (Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek kite).

Akhirul kalam, Mohn maaf dunia akhirat seandainya bahagian ini mengambil sedikit masa sahabat-sahabat utk membacanya. Harapan ana agar setiap penulisan ana mudah-mudahan tidak melalaikan antum daripada mengingati Allah bahkan semakin mengingati-Nya. Tapi apalah daya ana... hamba-Nya yg juga sering terlalai...

Bersama-samalah kita berusaha untuk meningkatkan iman agar mampu menjadi mukmin yang sejati, yang soleh/hah,lagi diredhoi dan diberkati Allah. Semua ini menjadi pemangkin utk mbentuk baitul muslim, seterusnya akan terbentuknya biah solehah, dan seterusnya daulah Islamiyyah... Dengan syarat kita perlu memulakan pada diri kita sendiri. Jadikan diri kita sebagai penegak kalimah toyyibah dalam diri dan keluarga :)


Ana al-faqiroh wad dhoifah ilaLlaah

1 comment:

  1. pakcik mengucapkan tahniah kerana penulis blog hampir sembuh, terutama selepas datang keyakinan berjuang dijalan Allah. pakcik ada seorang abang yang sakit lelah, dan selalu terlantar atas katil, walaupun selalu makan ubat hospital.

    sejak dia mengajar budak2 mengaji al-Qur'an tanpa ambil upah, dia dah boleh bergerak kesana dan kesini, terutama bersolat jamaah tanpa masalah. kalau kita tolong agama Allah, Dia akan tolong kita. insya Allah.

    ReplyDelete