Monday, April 13, 2009

ALLAH PENCIPTA...MAKHLUQ DICIPTA

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji-pujian bagi ALlaah Subhanahu wa Ta'ala. Tuhan yang mencipta dan mentadbir 'alam jagat raya. Wujud-Nya tanpa berhajat kepada tempat kerana tempat itu sendiri adalah makhluq yang diciptakan-Nya. Maha Suci Allah yang bersifat dengan segala sifat kesempurnaan yang layak bagi diri-Nya. Selawat dan salam buat Nabi junjungan kekasih ALlaah Nabi Muhammad SollaLlaahu 'alaihi wa sallam, ahli keluarga baginda, para sahabat baginda dan sekalian para mujaahideen penegak kalimah tauhid , penyampai dan pencari kebenaran di muka bumi ALlaah yang fana' ini hingga hari qiamat. Aameen.





Sesungguhnya segala yg baharu yg wujud seperti
segala benda dan segala amalan perbuatan adalah diciptakan oleh Allah Ta'ala. Dan Allah Ta'ala Maha Mencipta daripada sekecil-kecil makhluq seperti zarah mahupun sebesar-besar makhluq seperti 'arasy. Dan daripada segala perbuatan hamba seperti diam, niat di hati, lintasan di hati adalah juga diciptakan/dijadikan oleh yang Maha Mencipta (
الخالقُ) iaitu Allah Ta'ala.

Hendaklah kita ketahui juga bahawa segala yg baharu yg wujud itu berlaku bukan secara tabiat dan bukanlah juga berlaku dengan 'illah, bahkan segala yang perkara yg baharu yg wujud itu adalah dengan Kehendak Allah Ta'ala berserta KekuasaanNya dan IlmuNya yang Azali.

(لا طبيعةٌ ولا علّةٌ بل دخولُهُ في الوجودِ بمشيئةِ الله وقدرتِهِ، بتقديرهِ وعلمهِ الأزليّ)

Firman Allah Ta'ala:
وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ
Dan Dialah (Allah) Yang Menciptakan Segala Sesuatu
[Surah al-Furqan: 2]

Telah Berkata Imam an-Nasafi:

فإذا ضربَ إنسانٌ زجاجًا بحجرٍ فكسرهُ، فالضربُ والكسرُ والانكسارُ بخلقِ الله تعالى
Maka Apabila Manusia Itu Memukul Kaca Dengan Batu Dan Memecahkannya, Maka Pukulan, Perbuatan Memecahkan Kaca Dan Pecahan Kaca Itu Adalah Diciptakan/Dijadikan Oleh Allah Ta'ala

Dan tiadalah apa yang ada pada hamba melainkan usaha (
فليسَ للعبدِ إلا الكسبُ), di mana segala apa yang berlaku adalah ciptaan Allah Ta'ala.

Firman Allah Ta'ala:
لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ
Ke Atasnya Pahala Kebaikan Apa Yg Diusahakannya Dan Ke Atasnya Dosa Kejahatan Apa Yg Diusahakannya
[Surah al-Baqarah: 286]


Ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah Ta'ala adalah al-Qadim (Tiada Permulaan KewujudanNya) ya'ni Azali, manakala apa selainNya adalah baharu (فهو القديمُ وما سواهُ حادثٌ). Dan Allah Ta'ala adalah Pencipta segala sesuatu, manakala selainNya adalah makhluq (وهوَ الخالقُ وما سواهُ مخلوقٌ). Dan termasuk daripada mahkluq itu adalah 'alam, manusia, syurga, neraka, 'arasy, kursi, malaikat, jin, langit, tempat, masa dan segala-galanya selainNya di mana kesemuanya diciptakan oleh Allah Ta'ala daripada tiada kepada ada dengan bersifat baharu (makhluq itu adalah baharu).



Sumber:
http://ar-rifaeyy.blogspot.com/

P/s: Tiada yang kekal di dunia ini... semuanya akan binasa. sebagaimana firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala:
ولا تدع مع الله إلها ءاخر، لآ إله إلا هو، كل شىء هالك إلا وجحه، له الحكم وإليه ترجعون
Maksudnya:"Janganlah kamu sembah di samping (menyembah Allah), tuhan apa pun yang lain. Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu PASTI BINASA, KECUALI ALLAH. Bagi-Nya segala penentuan, dan hanya kepada-Nyalah kamu dikembalikan"
(Surah Al-Qashash: ayat 88)

Apa-apa yang ada di langit dan di bumi dan di antara keduanya adalah ciptaan Allah. Apa jua yang kita miliki, hakikatnya adalah milik Allah jua. Kita ini hanyalah peminjam, dan sudah pasti kita perlu memulangkan semula segala pinjaman kita kepada Yang Meminjamkan kepada kita. Sedarlah, sesungguhnya dunia ini hanyalah tempat persinggahan. Kita adalah musafir yang berkelana, yang bersinggah sebentar di dunia yang fana' mengutip bekalan sebanyak-banyaknya, dan sudah tentu bekalan yang kita usahakan itu, adalah sebaik-baik bekalan untuk persiapan "hari esok"...

Mohon maaf dunia akhirat seandainya ada bahasa yang tidak sedap di dengar, x enak di hati. Mohon teguran dari sahabat-sahabat seandainya ana ada melakukan kesalahan yang bercanggahan dengan syarak.

Min ana al-faqiroh wad-dhoi'fah ila rabbihi

3 comments:

  1. Salam...

    saya dengan rasminya ingin menjemput tuan rumah dan sesiapa saja ke blog saya yg baru..

    http://www.faridrashidi.com

    ReplyDelete
  2. WA'ALAYKUMUSSALAM WA ROHMATULLAH

    SYUKRAN... SMOGA KITA BEROLEH MANFAAT DAN MENJADIKAN DUNIA CYBER SEBAGAI 1 MEDAN DA'WAH DLM MNYAMPAIKAN DAN BERKONGSI 'ILMU.

    ANA AL-FAQIROH WAD-DHOIFAH ILALLAH

    ReplyDelete