Wednesday, January 28, 2009

TRAUMA ANAK-ANAK GHAZA

  • Pakar psikologi dan pegawai bantuan asing mendapati tahap trauma di kalangan kanak-kanak terlalu tinggi selepas serangan kejam rejim Zionis ke atas Gaza.
  • Kira-kira 950 keluarga di Gaza yang ditinjau pendapat mereka memberitahu anak-anak mereka takut tidur berasingan, sering terjaga atau meracau waktu malam.
  • Pakar psikologi juga amat bimbang kanak-kanak yang mewakili 56 peratus daripada 1.4 juta penduduk Gaza akan membesar dengan sentimen kebencian dan dendam terhadap Israel. (Sebab itulah tidak hairan kita lihat dalam gambar-gambar dan video, anak-anak Palestin ni sedari kecil sudah tidak gentar berhadapan dengan kereta kebal sedang dirinya hanya menggengam batu sahaja. Jiwa mereka memberontak inginkan kebebasan. PBB hanya mampu membuat resolusi, tapi YAHUDI TIDAK MENGENDAHKAN LANSUNG RESOLUSI yang dibuat. Apa peranan negara2 yang mengaku sebagai negara Islam??? Cukupkah hanya sekadar menghantar memorendum bantahan dan rundingan di meja persidangan??? Sampai bila kita nak melihat saudara Islam kita diratah hidup-hidup, daging mereka di siat-siat tanpa peri kemanusiaan??)
  • Seorang pegawai tinggi bantuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), John Ging di Gaza berkata, ‘‘Kita sudah hilang satu generasi masa depan"

SUMBER:
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0127&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

p/s: Realitinya penduduk Palestin di semua lapisan umur siang malam menadah telinga, hati berdegup kencang, dan tertanya-tanya "apa yang akan terjadi hari esok?" Cuba bayangkan kita berada dalam situasi mereka. Kita di sini masih mampu tersenyum gembira. Anak-anak kecil tertawa riang tanpa ada kegusaran hati mereka. Keriangan ini seperti tidak pernah dirasai oleh anak-anak saudara Islam kita di sana. Maka itu, marilah kita bersama-sama menggembeling tenaga, usaha dan qudrat kita untuk membantu saudara Islam kita di sana. Buktikan yang kita adalah penyelamat ummah
.
- Artikel yang diperolehi daripada web Utusan Malaysia online ni tidak diubah oleh penulis, tapi tulisan Italic dan berwarna kuning dan hijau adalah ulasan dari penulis blog ini. Harap maklum. Syukran.

No comments:

Post a Comment