Tuesday, July 28, 2009

PAKAI TUDUNG WALAUPUN TIDAK ISLAM - Spencer Wall


SPENCER Wall, seorang wanita Amerika Syarikat (AS) berusia 20 tahun asal West Texas, tergolong unik dan luar biasa di tengah masyarakat majoriti bukan Islam. Dia yang beragama Kristian, tetapi sejak akhir April lalu telah memutuskan untuk memakai pakaian Muslimah, bertudung lengkap selama satu tahun ini. Apa tujuannya?

Wall mengatakan dia bukan ber'eksperimen' tetapi belajar dari pengalaman. Dia nak rasa bagaimana menjadi golongan minoriti seperti komuniti Muslim, yang selalu dipandang sebelah mata dan dicurigai di negaranya, walaupun dia bukan mewakili komuniti tersebut. "Saya bukan ingin mewakili Muslimah atau komuniti Muslim.. Saya hanya ingin tahu bagaimana rasanya menjadi seperti mereka.. sebentar saja ..." ujar Wall.

Perubahan penampilan Wall tentu sahaja mengundang banyak tanya dari teman-teman dan orang-orang sekeliling. Wall memang mengalami hal-hal yang tidak diharapkannya sejak memakai tudung dan pakaian Muslimah. Orang kerap memandang Wall dengan curiga, tidak mahu bercakap dengannya dan sering dicemuh. Bahkan pernah ada pengunjung di restoran tempatnya bekerja, menolak dilayani Wall. Tetapi seperti kebanyakan Muslimah di AS yang kerap menerima kelaku seperti itu, Wall tidak ambil peduli dan tetap terus melangkah.

Pertanyaan yang kerap diterima ialah, asal dari mana? Kerana orang-orang Amerika masih melihat warga Muslim sebagai imigran atau pendatang. Mulanya Wall menjelaskan, 'ingin belajar dari pengalaman..' Tapi lama-lama, dia pun bosan juga, dan jawab pendek,"Saya bukan Muslim, tetapi saya pakai tudung kerana sukakanya!" Meski demikian, Wall mengakui jawapan itu tidak sepenuhnya benar, kerana jauh di dalam hatinya ia merasa tidak boleh keluar rumah tanpa berpakaian Muslimah. "Saya pernah cuba tak pakai tudung sehari saja, tetapi tak boleh..."

Kini bukan hanya dalam berpakaian, Wall juga mengikuti kebiasaan bagaimana sepatutnya sikap seorang Muslimah. Ia menolak hubungan bebas terutama dengan lelaki. Pernah di toko pakaian, Wall meminta pelayan toko itu menutupi ruang terdedah apabila kakinya ternampak semasa mencuba-cuba pakaian. Wall mengatakan, pengalamannya 'menjadi seorang Muslimah' mengajarnya untuk menghargai dan menghormati hal-hal yang bersifat peribadi. Satu hal yang tidak pernah ia rasakan dalam ajaran agama Kristien.

Bahkan katanya, suatu hari nanti ia juga ingin rasa bagaimana hendak bersolat 5 kali tiap hari. "Seperti yang anda tahu, kami hidup di tengah masyarakat yang tidak peduli dengan aktiviti ibadah. Dengan pengalaman saya sekarang, saya rasa diri saya lebih dekat dengan Tuhan," ungkap Wall. "Pengalaman ini mengajar saya untuk menghormati wanita yang membuat keputusan ' tinggal tetap di rumah, menjaga dan mendidik anak-anak saja..' menghormati mereka yang bertudung lengkap, beraktiviti di luar atau menjadi seorang CEO.." sambungnya.


sumber: http://nisatawau.blogspot.com/

Hayatilah video ini untuk mu muslimah dan untuk mu rijal

Wednesday, July 22, 2009

JADUAL TERKINI PENGAJIAN 'ILMU (24 Julai - 16 Ogos 2009)

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين محمد صلى الله عليه وسلم وعلى آله وصحبه أجمعين


Klik link ini utk mendapat gambaran jelas:
http://pondokhabib.files.wordpress.com/2009/07/jadualjo.jpg

JADUAL MAJLIS PENGAJIAN

1. Pengajian kitab bersama Baba 'Abdul Aziz al-Fathani di Dewan Syaikh Daud al-Fathani (Khazanah Fathaniyah), Taman Melewar, KL

a) Tarikh: 6 Sya'ban 1430/ 28 Julai 2009 (Selasa)
Masa: Bermula selepas Maghrib
Kitab: Faridatul Faraid, Musholli dan Kanzul Minan (Syarah Hikam Abi Madyan)

b) Tarikh: 7 Sya'ban 1430/29 Julai 2009 (Rabu)
Masa: Bermula selepas Maghrib
Lokasi: Faridatul Faraid, Musholli dan Kanzul Minan (Syarah Hikam Abi Madyan)


2. Pengajian kitab Sairus Salikin karangan Syaikh 'Abdus Shamad al-Falimbani - Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari al-Makili An-Nadwi

a) Tarikh: 11 Sya'ban 1430/2 Ogos 2009 (Ahad)
Masa: 9.30 pagi
Lokasi: Masjid al-Falah USJ 9, Subang Jaya, Selangor

b) Tarikh 25 Sya'ban 1430/ 16 Ogos 2009 (Ahad)
Masa: 9.30 pagi
Lokasi: Masjid al-Falah, USJ 9, Subang Jaya, Selangor
(dengan perbahasan khusus mengenai Rahasia Puasa dari kitab Sairus Salikin)

3. Program Nisfu Sya'ban di Pusat Pengajian Ba'alawi

Tarikh: 14 Sya'ban 1430/5 Ogos 2009 (Rabu)
Masa: Maghrib
Jemputan: Habib Dr. Ahmad Abdullah al-Kaf

5. Jadual Pengajian Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki

(a) Tarikh: 15 Sya'ban 1430/ 6 Ogos 2009
Masa: Selepas sholat Maghrib
Lokasi: Masjid Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq, Bakar Arang, Sungai Petani
Kitab: Hadits Qudsi

(b) Tarikh 16 Sya'ban 1430/ 7 Ogos 2009
Masa: 9 pagi - 11 pagi
Lokasi: PAKSI Sungai Petani

(c) 17 Sya'ban 1430/ 8 Ogos hingga 20 Sya'ban 1430/ 11 Ogos 2009
Lokasi: Masjid al-Bukhary, Alor Malai, Alor Setar, Kedah
Masa pengajian: 9 pagi - 12 tengahari dan selepas sholat Maghrib.
Kitab: Nashoih ad-Diniyah wal Washoya al-Imaniyah dan Kumpulan Hadits Nabawi Riwayat 10 Shahabat - Jilid 2

(d) 21 Sya'ban 1430/ 12 Ogos 2009 - 23 Sya'ban 1430/ 14 Ogos (Mini Daurah)
Lokasi: Masjid Bakar Arang, Sungai Petani
Jadual:
12 Ogos 2009 : 9 pagi - 12 tengahari dan selepas 'Asar - kitab Umdatus Salik; selepas Maghrib kitab Hadits Qudsi
13 Ogos 2009 : 9 pagi - 12 tengahari dan selepas 'Asar - kitab Umdatus Salik ; selepas Maghrib kitab Hadits Qudsi
14 Ogos 2009 : sebelah pagi di PAKSI dan sebelah malam penutup daurah di Masjid Bakar Arang.


(e) 24 Sya'ban 1430/15 Ogos 2009
Masa: Selepas sholat Maghrib
Lokasi: Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, Kuala Lumpur

(f) 25 Sya'ban 1430/ 16 Ogos 2009 - Majlis di Seremban, N9 (akan dikemaskinikan)

(g) 26 Sya'ban 1430/ 17 Ogos 2009 dan 27 Sya'ban 1430/ 18 Ogos 2009 - Majlis di Kuantan, Pahang (akan dikemaskinikan)


*****************************************

JADUAL MAJLIS HAUL

1. Majlis haul al-Habib 'Abdullah al-Aidarus bin Abu Bakar as-Sakran
Tarikh: 10 Sya'ban 1430/ 1 Ogos 2009 (Sabtu)
Masa: bermula dari jam 5.30 petang
Lokasi: Masjid 'Abidin, Jalan Emas, Taman Sri Skudai, Johor

Aturcara:

(a) Bacaan Maulid Daiba'ie di pimpin al-Habib Zain al-Habsyi (Imam Masjid Wadi Hasan)

(b) Ceramah oleh Habib Novel bin Sholeh al-Aidarus (penjaga makam Habib Hussin al-Aidarus - Keramat Luar Batang, Jakarta) - Tajuk ceramah: Fadhilat Majlis Haul

(c) Ceramah oleh Ustaz Zaki Yusuf (Imam Masjid Salleh @ Makam Habib Noh, Singapura). Tajuk ceramah: Contoh Tauladan Auliya'.


MI'RAJ DAN SYUBHAH TEMPAT BAGI ALLAH

Bercerita tentang mi'raj Junjungan Nabi SAW, maka kerap-kali berlaku salahfaham pada segelintir masyarakat, di mana sesetengah "pendakwah" menggunakan peristiwa ini sebagai hujjah bahawa Allah ta'ala itu bertempat dan berarah, subhanAllah. Sedangkan mi'raj itu adalah sesuatu yang dialami oleh seorang hambaNya yang paling utama, Junjungan Nabi SAW, yang bermi'raj itu adalah baginda, Allah adalah yang memi'rajkan baginda. Maka yang bertempat dan yang mengambil tempat itu adalah hamba, dan sekali-kali bukan Allah SWT yang mengambil tempat. Di sinilah kita kena membezakan isyarat kepada makanah (darjat kedudukan) dan kepada makan (tempat).

Jika dikatakan tatkala Junjungan Nabi naik ke langit, maka kedudukan baginda menjadi lebih hampir kepada Tuhan, maka persoalannya ialah adakah dengan keberadaan baginda di bumi setelah mi'raj itu menjadikan baginda berada lebih jauh dari Tuhan? Sudah tentu tidak, kerana wujudnya Allah tidak bertempat, tidak berjarak, tidak berarah, wujudnya Allah berbeza dan menyalahi segala yang baharu.

Sama juga dengan keadaannya jika dibuat perbandingan dengan peristiwa Nabi Yunus AS yang ditelan ikan dan dibawa ke dasar lautan. Jika Tuhan itu bertempat di langit, maka adakah dengan beradanya Nabi Yunus di dasar lautan itu baginda berada jauh dari Tuhan? Sungguh Allah sentiasa dekat dengan hamba-hambaNya yang sholeh dengan rahmatNya dan kasih-sayangNya. Juga dekat dengan hamba-hambaNya yang derhaka dengan kemurkaan dan seksaanNya.

Prof. Dr.a-Muhaddits Habib Muhammad bin 'Alawi bin 'Abbas bin 'Abdul 'Aziz al-Maliki Al-Hasani Rahimahumullah

Prof. Dr. al-Muhaddits Habib Muhammad bin `Alawi bin `Abbas bin `Abdul `Aziz al-Maliki al-Hasani rahimahumUllah, adalah antara ulama yang memperjelaskan waham yang ditimbulkan oleh puak yang menempatkan Allah di sesuatu tempat, subhanAllah. Dalam karya beliau yang berjodol "Wa Huwa bil Ufuqil A'laa", beliau rahimahUllah menyatakan sebagai berikut:-
Tidak sepatutnya seseorang muslim yang mendengar kisah mi'raj mengenai naik dan turunnya Junjungan Nabi SAW ke langit, untuk menyangka bahawa antara hamba dan TuhanNya terdapat jarak yang tertentu yang dapat dijangkau, kerana sangkaan yang sedemikian adalah suatu kekufuran, yang mana kita berlindung dengan Allah daripadanya. Bahawasanya naik dan turun ini hanya dinisbahkan kepada hamba (yakni Junjungan Nabi SAW) dan bukannya kepada Tuhan.

Meskipun Junjungan Nabi SAW pada malam isra' tersebut berkesudahan dengan mencapai jarak kedudukan seumpama dua anak panah atau lebih hampir lagi, tetap baginda tidak melepasi maqam / kedudukan seorang hamba.
Dan keadaan baginda dengan Nabi Yunus bin Matta AS ketika ditelan ikan serta dibawanya ke lautan lepas sehingga ke dasar lautan adalah sama, dalam hal ketiadaan jarak bagi Allah dengan ciptaanNya, ketiadaan arah, ketiadaan mengambil tempat, ketiadaan had pembatas, dan ketiadaan dapat dijangkau (yakni bukanlah artinya bila Junjungan Nabi SAW mi'raj ke atas maka baginda lebih hampir kepada Tuhan berbanding Nabi Yunus yang dibawa ikan ke dasar lautan dari segi tempat dan jarak - satu di atas dan satu di bawah - kerana Allah tidak bertempat sehingga boleh didekati atau dihampiri dengan diputuskan jarak yang tertentu.)

Dan telah dikatakan oleh segelintir ulama, bahawa ikan tersebut telah membawa Nabi Yunus sejauh perjalanan 6,000 tahun, sebagaimana disebut oleh Imam al-Baghawi dan selainnya.
Apabila telah engkau ketahui yang sedemikian, maka yang dikehendaki dengan naiknya Junjungan Nabi SAW dan menempuhnya baginda jarak yang jauh tersebut adalah untuk menzahirkan / menyatakan kedudukan baginda kepada penghuni langit dan menyatakan bahawasanya bagindalah makhluk Allah yang paling utama. Pengertian ini diperkuatkan lagi dengan dijadikan buraq sebagai tunggangan baginda, lalu dihubungkan bagi baginda akan mi'raj (alat untuk naik ke langit), dijadikan baginda imam bagi para nabi dan malaikat, sedangkan Allah ta'ala berkuasa untuk mengangkat baginda tanpa buraq dan mi'raj.
Maka diisra` dan dimi`rajkan Junjungan Nabi SAW dengan menggunakan makhluk seperti buraq dan mi'raj adalah untuk menzahirkan kemuliaan dan ketinggian baginda di antara sekalian makhluk. Inilah hakikat sebenar mi'raj Junjungan SAW ke langit, agar dipersaksikan kepada segala penghuni langit akan darjat ketinggiannya penghulu sekalian makhluk. Tidaklah ia menunjukkan Allah berada di sesuatu tempat, Maha Suci Allah daripada mengambil faedah dari makhlukNya dan Maha Suci Ia daripada mengambil bagi lapang.
ِ

http://bahrusshofa.blogspot.com/2009/07/miraj-syubhah-tempat-bagi-allah.html
**********************************************
الله موجود بلا مكان

Thursday, July 16, 2009

WAHAI DIRI...INSAFLAH!

بسم الله الرحمن الرحيم
Segala puji-pujian kembali kepada Allah Yang Maha Kuasa, Tuhan Pencipta dan Pentadbir sekalian 'alam. Maha Suci Allah, Tuhan Yang Maha Adil. Dia memberi keampunan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan meng'azab kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Sungguh, Dia-lah Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam buat Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad SollaLlaahu 'alaihi wa sallam, para ahlul bayt, sekalian para sohabat, para tab'ien, para 'ulama haq, para waliyuLlah, dan sekalian para pejuang dan pengikut kebenaran sama ada yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia hingga akhir zaman. Aameen.



Lahirmu kerana satu tujuan
Hidupmu bukan sekadar mengecap kenikmatan
Kemanisan dunia tidak akan berkekalan
Jangan sampai kau sesat di hujung jalan

Wahai diri...hari-harimu berlalu tanpa kau sedari...
(Ayat seterusnya... klik video di atas:)
Bacalah dengan mata hati...
Moga kita benar-benar membawa keinsafan dalam diri




p/s: Salam ukhuwwah, salam perpaduan dari ana. Ana mohon maaf dunia akhirat pada sekalian sahabat-sahabat kerana dah lama ana tak update blog ana. Sepanjang bulan mei-jun ana sibuk ngan kursus dan beberapa siri program yang telah diaturkan sejak awal tahun lagi. Oleh itu, ana kurang ada kesempatan nak update blog. Maaf sgt2... Skrg ni pula, ana kena athma lagi...Allahu akbar, kesakitan ini mengingatkan dan menyedarkan ana betapa perlunya kita menghargai masa kita. Memanfaatkannya dengan sebaiknya. Untuk kebahagiaan dunia dan akhirat. Doakan ana al-faqiroh wad-dhoi'fah ilaLlaah.

MAJLIS SAMBUTAN ISRA' & MIKRAJ 1430H


Monday, June 8, 2009

HAYATI MAKNA YG TERKANDUNG DALAM لا إله إلا الله

بسم الله الرحمن الرحيم
Segala puji-pujian milik Allah Tuhan Pencipta, dan Pentadbir 'Alam. Maha Suci Allah Yang Maha Berkuasa, Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Maha Suci Allah yang bersifat Pentadbir dan Penguasa mentadbir dan menguasai 'alam tanpa ada sekutu bagi-Nya. Tiada Tuhan yang layak disembah kecuali Allah. Selawat dan salam buat Nabi Junjungan semulia-mulia makhluq-Nya penutup segala Nabi yakni Nabi Muhammad SollaLlaahu 'alaihi wa sallam, ahli keluarga Baginda, para sahabat baginda, para tabi'en, para 'ulama yang haq, para syuhada' dan para solehin, dan sekalian orang yang beriman yang ikhlas hingga hari kiamat.






لامعبود حق في الوجود
Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenarnya

إلا الله المعبود بحق
Kecuali (hanya) Allah Dia-lah yang disembah dengan sebenar-benarnya



لا واجب الوجود
Tiada yang wajib wujudnya
إلا الله الوجب الوجود
Kecuali (Hanya) Allah yang wajib wujud

لامستحقا للعبادة بحق
Tiada yang mempunyai haq dibuat 'ibadat pada-Nya
(Tiada yang berhaq/ layak disembah melainkan hanya pada ALlah)
إلا الله المستحق للعبادة بحق
Kecuali (Hanya) Allah yang Haq dibuat 'ibadat
(Hanya Allah sahaja yang layak disembah)



لا خالق
Tiada yang menjadikan (sekalian makhluq)

إلا الله الخالق كل شيء
Kecuali hanya Allah, Dia-lah yang menjadikan sekalian makhluq

لا رازق
Tiada yang memberi rezeqi
إلا الله الرازق كل شيء
Kecuali hanya Allah, Dia-lah yang memberi rezeqi bagi setiap makhluq



لا محيى
Tiada yang menghidupkan
إلا الله المحيى كل شيء
Kecuali (Hanya) Allah Dia-lah yang menghidupkan

لا مميت
Tiada yang mematikan
إلا الله المميت كل شيء
Kecuali (Hanya) Allah Dia-lah yang mematikan

لا محرك
Tiada yang menggerakkan

إلا الله المحرك كل شيء
Kecuali (Hanya) Allah, Dia-lah yang menggerakkan

لا مسكن
Tiada yang mendiamkan
إلا الله المسكن كل شيء
Kecuali (Hanya) Allah, Dia-lah yang mendiamkan

لا نافع
Tiada yang memberi manfaat
إلا الله المنافع كل شيء
Kecuali (Hanya) Allah, Dia-lah yang memberi manfaat

لاضر
Tiada yang memberi mudhorat
إلا الله الضار كل شيء
Kecuali (Hanya) Allah, Dia-lah yang memberi mudhorat

لا متصرف فى الوجود
Tiada yang melakukan di dalam segala keadaan
إلا الله المتصرف فى الوجود
Kecuali (Hanya) Allah DIa-lah yang melakukan di dalam segala keadaan

Friday, May 29, 2009

KEPENTINGAN MENJAGA 'ADAB DALAM MENUNTUT 'ILMU

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين محمد صلى الله عليه وسلم وعلى آله وصحبه أجمعين


Artikel ini ana perolehi dari seorang teman seperjuangan (
Sumber: http://pondokhabib.wordpress.com/2009/05/29/kepentingan-adab-dalam-menuntut-ilmu/). Artikel ini ana edit sedikit dengan beberapa tambahan ayat, dalil dan ilustrasi (",)

Alhamdulillah, dengan taufiq Allah selesai pembacaan kitab Ta’limul Muta’allim semalam di Shoubra. Moga sama-sama yang mengajar dan yang belajar dapat faedah.

Pada permulaan kitab ini, Assyaikh Burhanul Islam Azzarnuji telah menulis:

“Maka apabila aku melihat ramai penuntut ilmu pada zaman kita ini bersungguh-sungguh kepada ilmu, dan mereka tidak sampai pula (tidak mendapat manfaat dan hasilnya iaitu beramal dan menyebarkannya), terhalang kerana bahawasanya mereka telah salah jalannya dan meninggalkan syarat-syaratnya. Dan setiap yang tersalah jalan akan sesat, dan tidak mendapati tujuan, sedikit mahupun banyak. Maka aku ingin dan suka menerangkan kepada mereka jalan menuntut ilmu….”

Seterusnya Assyaikh Azzarnuji pun menyebutkan adab-adab atau jalan-jalan menuntut ilmu daripada niat menuntut ilmu itu sendiri hinggalah kepada memilih guru dan rakan-rakan, pentingnya mengagungkan ilmu dan ulamak, warak dan pelbagai lagi jalan yang sebenar dalam menuntut ilmu.

Saya sebutkan perkara di atas apabila mendapati pada zaman kita hari ini, terlalu banyak (dan tentu lebih banyak lagi dari zaman Imam Zarnuji hampir 10 abad yang lalu) di kalangan kita yang mencari ilmu dengan bersungguh-sungguh, akan tetapi tidak mendapat faedah daripada ilmunya, baik untuk dirinya sendiri mahupun untuk masyarakat. Malah hari ini ramai yang bukan dari aliran agama pun ingin belajar ilmu agama. Sangat baik. Tetapi mengapa tidak didapati barakahnya?

Antara sebabnya adalah “tersalah jalan” itu sendiri. Adab menuntut ilmu sudah terlalu jauh untuk diamalkan. Ingatlah menuntut ilmu agama ini bukanlah dengan mengumpul dan menghadam maklumat di otak kita sahaja. Saya selalu sebutkan, jika demikianlah, maka harddisk saya jauh lebih alim dari kita semua. Di dalamnya mengandungi hampir 100 Gigabyte maklumat dari jutaan helaian kitab. Kita, berapa helai sangat dapat menghafal?

Salah jalan ini biasanya berlaku pada perkara-perkara yang telah disebutkan oleh Syaikh Azzarnuji itu sendiri. Saya sebutkan tiga daripadanya:

1) Niat

Bagi mereka yang belajar agama, perkara pertama yang terpenting ialah IKHLAS kerana Allah Subhanahu wa Ta'ala. Barangsiapa yang mencari ilmu agama yang sepatutnya untuk Allah Subhanahu wa Ta'ala tetapi dibuat bukan kerana Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak akan mencium bau syurga. Mereka ini diumpamakan seperti anjing, lidah mereka akan sentiasa terjulur...

- Berapa ramai di kalangan kita belajar kerana mudah bekerja dan mengumpul harta dunia nanti dengan sekeping pengiktirafan ijazah?
- Berapa ramai pula yang belajar untuk menunjukkan diri lebih alim daripada orang lain?
- Berapa ramai pula yang belajar untuk menjadikan dirinya dipuji dan dihormati?
- Berapa ramai pula di kalangan kita yang belajar untuk mencari-cari kesalahan ulamak terdahulu?
- Berapa ramai yang belajar untuk mencari bukti bahawa pendapat aku sahaja yang betul sedangkan amalan ummat Islam di Malaysia sebenarnya salah belaka?
- Berapa ramai pula menutut ilmu tanpa diniatkan langsung untuk balik ke tempat masing-masing bagi berjuang menegakkan Islam?

2) Memilih guru

(Tok Guruku, al-mu'allim muhtaram fii sabiliLlaah Ustaz Hj.Dzulkifli Bin Hj Ismail al-Hadhrami Ghafarullaahulahu bersama Al-Habib Zainal 'Abidin)

Kata-kata ustaz kepada anak murid pondoknya : “Setiap anak murid ustaz selepas habis tempoh pengajiannya mesti berjuang kerana ISLAM , jangan balik nanti bekerja untuk memenuhkan perut sendiri"

Sahabat-sahabat muslimin muslimat yang dihormati kerana Allah...

- Berapa ramai di kalangan kita yang tidak berhati-hati memilih guru lantas belajar dengan orang yang tidak betul pemikirannya?

- Berapa ramai di kalangan kita yang belajar dengan guru yang tidak menjaga adab sebagai guru (mengutuk sana sini, mencerca alim ulamak, tidak berakhlak dalam kata-kata mahupun perbuatan dsb.)?

- Berapa ramai di kalangan kita belajar sesuatu ilmu bukan dari ahlinya (belajar Feqh dari jurutera, belajar hadis dari ahli bahasa dsb.)?
-Lebih teruk lagi, berapa ramai pula yang belajar tanpa guru? Membaca sana dan sini, lalu mengambil fahaman sendiri daripada penulisan ulamak.

3) Mengagungkan 'ilmu dan 'ulama'

Sabda Nabi Muhammad SollaLlaahu 'alaihi wa sallam (maksudnya):
"Hormatilah Ulama', kerana mereka di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala adalah pilihan-pilihan Allah Subhanahu wa Ta'ala yang diberikan kemuliaan."

- Berapa ramai dari kita yang mengetahui cara mengagungkan ilmu yang disebutkan oleh para ulamak terdahulu?
- Berapa ramai di kalangan kita yang tidak menghormati kitab ilmu?
- Berapa ramai di kalangan kita yang meletakkan ilmunya sendiri di tempat yang rendah, lalu dengan mudah boleh dijual beli dengan kepentingan dunia?
- Berapa ramai pula yang tahu adab sebagai seorang murid tetapi tidak tahu atau tidak mempraktikkan ada sebagai guru?
- Berapa ramai yang tidak pula tahu membezakan antara meletakkan ilmu di tempat yang tinggi dengan takabbur atau menghina diri?
- Berapa ramai pula tidak reti-reti beradab dengan para ulamak agung, lalu diletakkan ulamak itu setaraf dengannya dalam pemikiran dan pemahaman dengan alasan mereka jua manusia yang tidak maksum?
- Berapa ramai di kalangan kita yang terpengaruh dengan kalam beberapa kerat ustaz mee celup hari ini yang dengan lantang mengkritik ulamak silam, lalu merasa sangsi dengan para ulamak itu?
- Berapa ramai di kalangan kita yang bermulut celupar mengutuk deretan ulamak yang sudah lama mengorbankan diri untuk perjuangan Islam?
- Berapa ramai pula yang bermulut celupar terhadap para ulamak terdahulu dan dengan sesedap hati mengatakan ulamak terdahulu sesat, melakukan bid’ah, berfalsampah dalam bab 'aqeedah, dan pelbagai lagi kata nista?

Apabila kita nilai semula semua persoalan di atas, tentu sekali kita akan menjawab, “terlalu banyak.” Maka tidak hairanlah apabila kita dapati terlalu banyak orang yang ingin mendalami ilmu agama, akan tetapi jauh tersasar dari kebenaran, barakah tiada, manfaat juga sirna, lalu tidak dapat menegakkan yang haq.

Jelaslah pada kita betapa pentingnya adab dalam menuntut dan menyebarkan ilmu. Tiada adab, nescaya tersalah jalanlah kita. Salah jalan bermakna sesat. Kalau orang yang belajar agama pun boleh sesat, bagaimana pula dengan yang tidak mahukan agama kan…

Penulis : Ustaz Syed Abdul Kadir Aljoofre

p/s:

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah... Nabi Muhammad SollaLlaahu 'alaihi wa sallam telah bersabda yang bermaksud:

“Barangsiapa yang menyusuri jalan untuk menuntut 'ilmu, Allah akan susurkan pula baginya jalanya ke syurga,dan sesungguhnya para malaikat akan menghamparkan sayap-sayapnya kepada mereka kerana redha kepada penuntut ilmu itu dan segala yang ada di langit dan di bumi akan memohon ampun untuk orang yang berilmu,sehinggakan ikan yang berada di laut pun akan memohon ampun untuk mereka,dan keutamaan antara orang yang berilmu dengan seorang ahli ibadah itu bagaikan sinar rembulan yang lebih menerangi daripada sekelian bebintang,dan para ulamak itu adalah pewaris para nabi,dan para nabi itu tidaklah mereka mewariskan wang emas walau wang perak,sesungguhnya mereka mewariskan ilmu,barangsiapa yang mengambilnya,maka dia telah mengambil keuntungan yang banyak”

(diriwayatkan oleh Imam At-Tirmizi bernombor 2682 dan telah disahihkan oleh As-Syeikh Nasaruddin Al-Banni rahimahullahu taala pada sahih At-Tirmizi bernombor 2159)

Kepada adik-adik kampus dan sekalian muslimin muslimat yang dirahmati ALlah... sekarang ni tengah bercuti kan? manfaatkanlah masa ini untuk menuntut 'ilmu di gedung 'ilmu.

Telah bersabda Nabi Muhammad sollaLlaahu 'alaihi wa sallam:

أطلب العلم من المهد إلى اللحد
"Tuntutlah 'ilmu dari semenjak lahir hinggalah ke liang lahad"

Berusahalah mencari guru yang mursyid. Pelajarilah kitab secara bertalaqqi dengan mereka. Hargai mereka, jaga 'adab-'adab ketika menuntut 'ilmu, jaga 'adab-'adab ketika berguru...

Telah bersabda Nabi Muhammad SollaLlaahu 'alaihi wa sallam yang bermaksud:

"Sesiapa memuliakan orang ber'ilmu maka sesungguhnya dia telah memuliakan aku, sesiapa memuliakanku maka sesungguhnya dia telah memuliakan Allah Subhanahu wa Ta'ala, dan sesiapa memuliakan Allah Subhanahu wa Ta'ala maka tempatnya adalah di Syurga."

"Sesiapa menziarahi orang ber'ilmu seolah-olah dia menziarahiku, sesiapa berjabat tangan dengan orang ber'ilmu seolah-olah dia berjabat tangan denganku, sesiapa duduk bersama orang berilmu seolah-olah dia duduk bersamaku semasa di dunia, dan sesiapa yang duduk bersamaku semasa di dunia, aku memberi peluang untuk duduk bersamaku pada hari kiamat."

Jemput baca (moga bermanfaat buat kita semua):

http://al-syahidah.blogspot.com/2009/04/muliakan-gurumu-apatah-lagi-yang.html

http://al-syahidah.blogspot.com/2009/01/tuntulah-ilmu-ya-talib-al-haq.html

http://al-syahidah.blogspot.com/2009/04/buat-para-pencinta-ilmu-please-read.html

http://al-syahidah.blogspot.com/2009/02/kelebihan-mengetahui-memahami-ilmu.html

SUMBER:
* Pesanan Tok Guru ana (",)
* Ta'limul Muta'allim Fii Toriqut Ta'lim,
Al Alamah As-Syeikh Azzarnuji
* 21 Rahsia Mendapat Keberkatan 'Ilmu, Ustaz Mohd Kamal Bin Mohd Said

* http://pondokhabib.wordpress.com/2009/05/29/kepentingan-adab-dalam-menuntut-ilmu/
* http://baitul-qurra.blogspot.com/

Mohon maaf dunia akhirat atas keterlanjuran bicara. Ana al-faqiroh wad-dhoifah ilaLlaah

Video berikut adalah sebagai perkongsian tentang suasana sambutan MaulidurRasul Di Pondok Baitul Qurro' Melaka pada 8 March 2009, bersamaan 12 rabiualwal, MAJLIS SAMBUTAN MAULIDURRASUL telah diadakan di Baitul Qurra. Majlis ini telah dihadiri oleh para habaib seperti HABIB KASIM IBN JA'FAR IBN MUHAMMAD as-Saqqaf al-Hadrami al-Husaini yang telah datang dari Hadramaut Yemen, Habib Ali Zain dan HABIB Najmudin. Majlis ini telah dihadiri oleh ramai tetamu dan mendapat sambutan yang amat baik. Alhamdulillah, segala puji pujian hanya bagi ALLAH yang telah memgizinkan Majlis ini berjalan dengan lancar dan Baik.