Monday, November 1, 2010

Balasan Melewatkan Solat

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين محمد صلى الله عليه وسلم وعلى آله وصحبه أجمعين

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang.. Dialah Yang Menciptakan apa-apa yang ada di langit dan di bumi. Segala pujian hanya layak untuk Allah Subhanahu wa Ta'ala Tuhan semesta 'alam. Selawat dan salam buat junjungan besar kita kekasih Allah Nabi Muhammad Sollaahu 'alaihi wa sallam Rosul akhir zaman, ahli keluarga Baginda, para sahabat radiyallahu 'anhum & sesiapa sahaja yang mengikut mereka dengan ikhlas sehinggalah yaumul qiyamah..

Assalaamu'alaykum wa rahmatullaahi wa barakatuh...

Sekalian pembaca yang ana hormati pada jalan Allah..

Pagi ini ana sempat membuka Facebook...ana menulis di Wall dengan ucapan:
"Kbaikn mnghidupkn cahaya d dalam hti & kekuatan dlm ber'amal. Sedangkn kburukan mnyebabkn kgelapn dalam hati & kelemahan dalam ber'amal. Jadiknlh hari ini lebih baik dr smlm, andai ada hri esok, jdikan hri esok lebih baik dr hri ini...Andai diri x pernah solat... segerakanlah menunaikannya. JGN TUNGGU SAAT PMBALSAN sdgkn diri belum mbuat "persiapan"...
Saat ana klik dkt HOME, ana terjumpa dengan satu artikel yg dishare oleh salah seorang kawan yang ada dalam list. Artikel ini jika dibaca dengan mata hati, dgn 'aqal yg waras, dipertimbangkn dgn 'ilmu dan al-qur'an... insha'Allah...kita akan berasa insaf dan tidak akan mengulangi perbuatan MELEWAT-LEWATKAN SOLAT DENGAN SENGAJA, tanpa ada keuzuran...Mungkin ada yang berpuas hati dan x kurang juga ada yg bg 'komplen' ttg kebenaran cerita ini...ana hnya skadar ingin berkongsi, dan mohon bacalah dgn MATA HATI... sesungguhnya setiap sesuatu itu ada maksud tersirat di sebalik yg tersurat.

Marilah kita bersama-sama membacanya...dan renungkan, serta ambik iktibar...(T_T)

Balasan...Melewatkan Waktu Solat

by Zun Nun Al Misri on Sunday, 31 October 2010 at 12:46

بسم الله الرحمن الرحيم
Suatu cerita yang telah berlaku beberapa tahun dulu di Makkah …Kisah Benar … kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini. Kisah yang anda baca ini bukannya datang dari majalah Mastika atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa’raya, Makkah.
Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumur 40an telah meninggal dunia. Mereka telah mengusung jenazah beliau untuk dikebumikan di tanah perkuburan Al Ma’ala yakni lebih kurang 2 kilometer dari Masjidil Haram selepas solat zuhur. Apabila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut, alangkah terperanjatnya mereka bila mendapati se ekor ular yang berwarna Hitam sebesar peha bersisik tebal telah berada di dalam liang lahat (dalam kubur tersebut). Subhanallah … keadaan ular tersebut amat menggerunkan. Mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di tanah perkuburan Sa’raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ (8 km Jauhnya) . Apabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut, rupa-rupanya Ular Hitam yang sama juga telah menunggu jenazah wanita yang ingin dikebumikan di situ.
Allahuakbar … mereka mengambil keputusan untuk memindahkan serta mengangkat ular tersebut dan letakkan di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu (yang peliknya Ular Hitam itu tidak melakukan apa-apa bila disentuh oleh mereka).
Sebagai gambar hiasan pemudah cerita
Selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu, tiba-tiba Ular Hitam yang diletakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan pantas dan masuk meluru ke dalam kubur wanita itu. MasyaAllah (seperti menjunam kedalam swimming pool dari atas – keadaan sewaktu ular itu masuk ke dalam kubur). Dengan beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan-dahan pokok yang dipatah patahkan dan apabila mereka melihat ke dalam kubur wanita tersebut, alangkah terperanjatnya kerana Ular Hitam sedang membelit jenazah wanita itu serta mematah matahkan tulang jenazah itu …
Subhanallah.Ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut pengsan melihat kejadian itu. Selepas diselidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi, rupa-rupanya sewaktu hayatnya, wanita tersebut suka melewat lewatkan Solatnya.
Marilah kita ambil iktibar dan pedoman dari kejadian ini. Semoga Allah swt kuatkan iman kita dalam mendirikan solat 5 waktu daripada gangguan syaitan dan iblis insyaAllah. Ini baru seksaan di dunia akibat melewatkan solat….Bagaimana kalau tak solat…..
laman facebook:http://www.facebook.com/profile.php?id=1653352718#!/note.php?note_id=158405774195048&id=1690640107


p/s:

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah...
Ketahuilah kalian, bahawa...sesunggunya Seseorang yang meninggalkan solat, mereka akan menanggung bala bukan saja di dunia, malah pada saat kematian, di alam kubur dan juga di akhirat.

Bala diterima di dunia bagi mereka yang meninggalkan solat:
• Allah akan menghilangkan berakah dari setiap rezeki diperoleh;
• Allah mencabut cahaya orang salih daripada dirinya;
• Dia akan dibenci oleh orang beriman.

Bala ketika saat meninggal dunia:
• Roh akan dicabut ketika dalam keadaan dahaga, walaupun sudah meminum air dari seluruh sungai;
• Kesakitan luar biasa ketika rohnya dicabut;
• Dia dikhuatirkan kehilangan iman. (na'uuzubillaahi min zalik)
Bala di dalam kubur:
• Takut terhadap pertanyaan malaikat Mungkar dan Nakir;
• Kubur menjadi gelap gelita, sempit sehingga tulang rusuknya bersatu;

Bala di akhirat:
• Hisab menjadi berat;
• Dimurkai Allah SWT;
• Diseksa Allah SWT dengan api neraka.

Demikianlah bala yang menanti bagi mereka meninggalkan solat lima waktu. Marilah kita ber'amal untuk kehidupan kita selepas kematian, iaitu kehidupan yang abadan abada.

2 comments: